Faciliteiten

echoEchodiagnostiek:

Echografie is een moderne techniek die werkt door middel van geluidsgolven. Het is meestal niet nodig om een dier hiervoor te laten slapen, zodat het weinig belastend is. Echo’s kunnen onder andere gemaakt worden van organen binnen de buikholte, om een dracht vast te stellen en om de conditie van het hart te beoordelen. Binnen de kliniek zal vooral Rutger Reurings de echo’s maken. Hij heeft vele cursussen op dat gebied gevolgd en heeft jarenlange ervaring met deze techniek.

Klik hier voor verdere informatie over echo.

Röntgendiagnostiek:

Er is een digitaal röntgentoestel aanwezig waarmee röntgenopnames van uw dier kunnen worden gemaakt. Deze röntgenstralen worden opgevangen door een speciale plaat en daarna omgezet in computerbeelden. Bij het maken van deze opnames is het belangrijk dat het dier goed stil ligt omdat anders de foto bewogen is en het beeld daardoor niet scherp. Het is daarom vaak nodig om het dier kort te laten slapen. Er kunnen röntgenopnames worden gemaakt van de buikholte, borstholte, het skelet en het gebit. Om goede röntgenfoto’s van het gebit te maken, maken we gebruik van een speciale “tandenbuis”. U kent dit apparaat misschien wel van uw eigen tandarts. Hierdoor is het mogelijk om van een klein oppervlak toch een mooie scherpe foto te krijgen. Klik hier voor verder informatie over röntgen.

Laboratoriumdiagnostiek:

In ons laboratorium hebben we de beschikking over een Spotchem. Hiermee kunnen we de meeste bloedonderzoeken uitvoeren en hebben we nog dezelfde dag de uitslag. Ook kunnen we urine en ontlasting onderzoeken. Urine onderzoek doen we met de Action micro, dit apparaat kan de urine onderzoeken. Indien gewenst kunnen we de hoeveelheid eiwit die de nier doorlaat door dit apparaat laten bepalen. Dit zegt in belangrijke mate iets over de nierfunctie van uw huisdier. Voor de minder gangbare onderzoeken zullen we soms een monster naar een extern laboratorium sturen.

Microscopisch onderzoek:

De microscoop wordt regelmatig gebruikt om huidafkrabsels te onderzoeken bij huidproblemen. Op die manier kunnen parasieten zoals mijten worden opgespoord. Daarnaast kunnen haren worden onderzocht op schimmelsporen. Ook wordt urine door middel van de microscoop bekeken op bijvoorbeeld gruis en ontstekingscellen en kan ontlasting worden onderzocht op wormeieren.

Cytologisch onderzoek:

Bij huid- en oor-problemen maken we vaak een “afdruk’ van de huid of het oorsmeer. Deze afdruk wordt dan met een speciale kleuring gekleurd. Onder de microscoop kunnen we dan zien of we te maken hebben met bijvoorbeeld een bacteriële infectie of een ander soort infectie.